DISCOVER 4X4

Reizen in Marokko

Reis naar Marokko september 2013

Inleiding

De Land Rover historie van ons (Harrie en Marianne) begint al in 1987, wanneer de leaseauto van mij (Harrie) komt te vervallen en er driftig gezocht wordt naar een ander vervoermiddel. Vanwege mijn lichaamslengte is het moeilijk om een personenauto te vinden waar ik in pas. De auto's die op dat moment op de markt zijn hebben allen een laag dak of vallen buiten het budget. Het verlangen naar een Land Rover is bij mij al sinds zijn kinderjaren aanwezig. De militaire voertuigen spreken erg aan door hun stoer uiterlijk en avontuurlijke uitstraling. Daarom wordt er ook eens gekeken wat het aanbod is op dit gebied. Dit blijkt behoorlijk tegen te vallen en wij rijden eerst kris kras door Nederland langs dealers en dump-handelaren, waar ex-militair materieel wordt aangeboden. Het aanbod in gebruikte Land Rovers is in die jaren minimaal en wat er binnen het budget past is in erbarmelijke staat. Dus lijkt deze ingeslagen weg dood te lopen. Op zekere dag ziet ik in mijn woonplaats Culemborg een Land Rover 88 bij een garage staan. Deze staat niet te koop, maar ik ga er toch op af en vraag of de Land Rover te koop is. Na wat heen en weer gepraat met de eigenaar over het hoe en wat is deze toch wel bereid om afstand te doen van het voertuig. De Land Rover ziet er stoer uit. Hij is groen met een softtop, BF Goodrich AT banden en een Warn lier siert de bumper. Na onderhandeling wisselt de Land Rover van eigenaar en krijg ik er ook nog nieuwe stoelen van een Land Rover 110 bij.
Met deze Land Rover 88 Serie III hebben Marianne ik en onze dochter heel wat avonturen beleefd in binnen- en buitenland. Gezinsuitbreiding gooit roet in het eten, want de Land Rover is een grijskenteken uitvoering voor maximaal 3 personen. De LR88 moet het veld ruimen voor een Audi 80.
Eén keer met het Land Rover virus besmet is het erg moeilijk om zonder Land Rover door het leven te gaan en de Audi wordt ingeruild voor een Land Rover 109 Stage One, ook grijskenteken. Daarnaast zorgt een Nissan Micra voor vervoer voor het hele gezin van inmiddels 2 volwassenen en 2 kinderen.
Na verloop van tijd blijkt het houden van twee auto's te veel en worden deze vervangen voor een Toyota Hi-Lux met anderhalve cabine. Genoeg ruimte voor het gezin. 1992 wordt een rampjaar voor mijn gezondheid en in 1993 wordt de Hi-Lux ingeruild voor een personenauto, waar ook een rolstoel in vervoerd kan worden.
Wanneer de nieuwe auto geleverd wordt ben ik instaat om met hulpmiddelen weer enigszins te lopen, maar van autorijden is geen sprake. Het duurt geruime tijd voor ik weer zover hersteld ben dat autorijden weer enigszins een beetje mogelijk is. Marianne is degene die alles in het gezin regelt en ook de chauffeur is.
Na verloop van tijd vraag ik een rijtest aan bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). De rijtest verloopt goed en met een paar aantekeningen op het rijbewijs krijg ik de wettelijke bevoegdheid om weer de weg op te mogen. Het duurt negen jaar voor er weer een 4x4 in beeld komt. Helaas geen Land Rover, maar een Galloper. Dit is een in licentie gebouwde Mitsubishi Pajero. Met deze auto worden de avontuurlijke weggetjes tijdens vakanties weer opgezocht en het virus leeft weer helemaal op. Na een aantal jaren met deze auto te hebben gereden zie ik weer mogelijkheden om een Land Rover te kopen. Marktplaats wordt dagelijks in de gaten gehouden om te zien wat er zoal wordt aangeboden. Er wordt eerst naar een Land Rover Discovery gekeken vanwege de luxere uitstraling, maar na een paar proefritten wordt er ook een proefrit gemaakt in een Land Rover Defender 130. Zoonlief ziet aan pa zijn houding dat dit meer een auto voor mij is dan een Discovery. Ook Marianne ziet een Defender wel zitten, hoewel deze spartaanser is dan de Discovery, maar ook een stoerder en avontuurlijker uiterlijk heeft.
De zoektocht gaat nu verder en is gericht op de Defender modellen, waarvan er 3 zijn, de Defender 90, 110 en 130. Uiteindelijk wordt een Defender 130 HCPU 2.5TD met dubbele cabine aangeschaft.
Er wordt veel ervaring opgedaan met terreinrijden en greenlaning (rijden op onverharde wegen en paden) en er wordt al jaren de wens ge-uit om eens naar Africa te gaan. Wij zeggen tegen elkaar dat we dat later wel een keer gaan doen. Eerst de kinderen de deur uit en dan misschien ....

Inmiddels ben ik Terreinrij-instructeur bij een evenementenbureau en lid van de Land Rover Club Holland (LRCH) (ook al lid van deze club geweest van 1988-1991).
Binnen de LRCH worden veel evenementen georganiseerd, waaronder de 4x4 Vakantiebeurs. Deze beurs is speciaal voor terreinauto's en in het bijzonder gericht op Land Rover-eigenaren die avontuurlijk op vakantie willen gaan. Het aanbod is enorm, van het prepareren van de auto, daktenten, off-roadtrailers, tipi's, buiten koken, avontuurlijke reizen binnen en buiten Europa, enz.

Voorbereidingen

Na een aantal jaren deze beurs bezocht te hebben oppert Marianne om eens definitieve plannen te gaan maken om naar Africa te gaan, want door uitstel komt het er misschien nooit van. De onrusten in Noord-Africa zijn echter van dien aard dat het misschien toch verstandig is om nog een paar jaar te wachten. Maar op de beurs zijn veel reisorganisaties vertegenwoordigt en wij beginnen met het inwinnen van informatie. Ondanks de onrusten in de Noord-Afrikaanse landen worden er wel reizen georganiseerd naar die delen van landen waar het relatief rustig is. Ook horen wij veel dat Marokko het stabielste land is en relatief veilig om de Afrikaanse cultuur te proeven. Het is een land met veel mogelijkheden en je kunt de Sahara beleven.
Na thuiskomst wordt er veel gepraat over hetgeen er is gezien en gehoord op de beurs. Marokko wordt de reisbestemming.

- Voorbereidingen van de reis en de auto

Marianne gaat op zoek naar informatie over Marokko en vindt in de bibliotheek een aantal boeken, reisinformatie en ook boeken van avonturen die in Marokko werden beleefd. Het inlezen is begonnen.
Ik begin aan het aanpassen van de auto. Op de laadbak van de Land Rover is al een hardtop gemonteerd. Binnen ga ik aanpassingen maken om spullen op te kunnen bergen, maar ook om de ruimte te gebruiken als een soort noodonderkomen. De ruimte is erg beperkt, ongeveer 170 x 190 cm oppervlak. Ik besluit om aan de voorkant van de laadbak een bank te maken, waarin van alles kan worden opgeborgen en ook als zitplaats kan dienen. Bij het vernieuwen van het dak van het huis zijn er underlayment platen overgebleven, dus daarmee ga ik aan de slag. Verder is een tafeltje wel handig. Er dient ook verlichting te komen. Dit geeft veel denkwerk en zoeken op internet.

- Aankoop landkaart Marokko

Tijdens een zondagse wandeling door de woonplaats komen wij tot de ontdekking dat het koopzondag is en wij belanden in de plaatselijke boekhandel. Hier vinden wij een landkaart van Marokko die door de ANWB wordt uitgegeven. Deze kaart wordt gekocht, zodat de informatie die door het lezen verkregen wordt, gespiegeld kan worden op de kaart. Koningssteden, Rif- en Atlasgebergte, steppen en woestijnen, Middellandse Zee en oceaan vormen globaal het beeld dat tijdens een reis bezocht kan worden. Maar wat kunnen wij allemaal gaan doen in onze beperkte vakantieperiode? De reis naar het zuidelijkste stukje Spanje is al 2400 km en Marokko is 17 keer groter dan Nederland. Drie weken vakantie is dus aan de krappe kant, omdat wij al zes dagen reserveren voor de heen- en terugreis. Er wordt besloten om bij de werkgevers vier weken vakantie aan te vragen. Er wordt gekozen voor de periode april 2013, omdat de temperaturen dan dragelijk zijn en hopelijk de wegen en paden in de Atlas weer sneeuwvrij zijn. Ook zal de natuur mooi zijn en er zullen veel planten in bloei staan. De zomerperiode valt af, omdat de temperaturen aan de zuidkant van de Atlasgebergte dan oplopen tot boven de 50 graden Celsius.

- Aankoop daktent

De eerste aanschaf van de kampeeruitrusting is een daktent. Op de 4x4 Vakantiebeurs zijn er natuurlijk veel modellen bekeken en achteraf de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. De mooiste is toch een Hannibal daktent, maar voor mij te moeilijk om de hoes eraf te halen en weer aan te brengen bij het uitklappen en inklappen. (ik ben n.l. beperkt in mijn handfunctie door de ziekte die in 1992 een zwaar spoor in mijn leven heeft getrokken en ook in het leven van mijn partner). De keuze valt uiteindelijk op een Maggiolino daktent die met een slinger uit- en ingedraaid kan worden. Tijdens onze zoektocht komen wij een showroommodel tegen die nu een constructie heeft met gasveren i.p.v. een mechanische constructie met slinger. Deze Airtop daktent is 145 cm breed en 210 cm lang. Volgens specificaties slaapgelegenheid voor twee volwassenen en een kind. Voor twee volwassenen dient dit ruim voldoende te zijn. Deze daktent wordt aangeschaft en met een aanhangwagen naar huis vervoerd.

- Lezen over Marokko

Ondertussen worden er veel boeken aangeschaft die een breed beeld van Marokko geven. Marktplaats biedt prima mogelijkheden om voordelig aan recent materiaal te komen. Ook woordenboeken en aanwijswoordenboeken worden aangeboden, zodat de bibliotheek van ons gestaag groeit. Ook de kringloopwinkels in de omgeving bieden een aanbod van wat oudere reisgidsen. Hier bevinden zich enkele tussen die erg goede informatie geven en alles bij elkaar geeft een fantastische indruk van Marokko. De conclusie is dat je Marokko niet in drie weken kunt beleven, dus wordt er een keus gemaakt wat wel op het verlanglijstje komt en wat er dan maar geschrapt moet worden.

- Annulering/uitstel vakantie

De aanpassingen van de auto zijn nog maar net begonnen of ik heb een ongelukje. Op een zondagmorgen in december 2012 mis ik de onderste trede van de trap en breekt mijn enkel. Dit heeft direct gevolgen voor de voorbereidingen van de geplande trip door Marokko. Hoe zal het herstel gaan? Eerst maar de zes weken afwachten waarbij het been niet belast mag worden. Bij controle komen daar nog eens twee weken bij dat ik het been niet mag belasten en de genezing van de operatiewond gaat ook al niet voorspoedig. Dan komen de weken dat er beperkte balasting mag worden gegeven. In maart komt de definitieve beslissing om de reis naar Marokko uit te stellen. Ik heb namelijk trombose in het been gekregen, dat is erg pijnlijk en beperkt mij in alles. De krukken kunnen dus nog niet naar zolder. De vakantieplannen worden gewijzigd. Voor april wordt er voor twee weken een appartement geboekt in Torremolinos, Spanje. Dit om de teleurstelling van het niet doorgaan van de Marokko-reis enigszins te compenseren. In plaats van een Land Rover zijn het krukken die de mobiliteit nog een beetje kunnen waarborgen. De Marokko-reis wordt in ieder geval uitgesteld tot september 2013.

- Zoektocht naar een roof rack

Eind april ben ik weer mobiel genoeg om aan de Land Rover te werken en de inrichting krijg al aardig vorm. Uitwendig zijn de voorzieningen ook nog niet gereed, want de daktent dient wel op een roof rack gemonteerd te worden. Op de 4x4 Vakantiebeurs heb ik al begrepen dat een roof rack voor een Land Rover Defender 130 speciaal besteld moet worden. Daarnaast is de hardtop op de pickup-bak hoger dan de cabine en zullen de standaard steunen niet voldoen. Improvisatie komt dan weer om de hoek kijken. Marktplaats maar weer eens afspeuren. Ik zoek naar roof racks van busjes, maar die zijn over het algemeen te kort en te smal. Steeds maar weer afmetingen opvragen over het aangeboden roof rack, want deze dient 350 x 150 cm te zijn. Via mijn Land Rover garage heb ik een bedrijf in Nieuwegein gevonden die maatwerk imperiaals/roof racks bouwt. Dus als er niet snel iets gevonden wordt maar iets op maat laten maken. Toch duikt er opeens een RVS roof rack op die aan de maten voldoet. Deze wordt voor een redelijke prijs gekocht, omdat de verkoper niet weet van welk type bus deze komt. De basis van het roof rack is er, maar deze dient aangepast te worden voor definitieve montage op de Land Rover. Dit gebeurt bij het bedrijf in Nieuwegein dat maatwerk roof racks maakt.
Het roof rack is klaar op de dag voor het feestelijk weekend, waarop het 25-jarig bestaan van de LRCH gevierd wordt. Dit is het weekend van Hemelvaart en het evenement duurt 4 dagen. 's Avonds monteer ik nog de daktent, maar heb problemen om de bevestiging vast te schroeven aan de onderkant. Marianne biedt uitkomst en zij krijgt het voor elkaar om de moeren op de beugels te draaien. Daarna is het een fluitje van een cent om het af te maken.

Ook heb ik een voorziening op het roof rack laten maken om een extra reservewiel te monteren.
De auto krijgt nu al een heel ander uiterlijk en verandert langzaam in een Overland voertuig. Maar voor dit weekend gaat de caravan nog mee, omdat nog niet alles klaar is om echt te kamperen.

- Technische voorbereiding auto (extra grote beurt)

De Land Rover dient technisch goed voor elkaar te zijn en wordt bij een garage in Ede aangeboden voor een grote beurt met de mededeling dat hij klaar dient te zijn voor de geplande Marokko reis. De Land Rover wordt dan ook goed nagekeken en er dient helaas veel vervangen te moeten worden. De nieuwe fusees zorgen echter voor een nieuw probleem, de Land Rover trekt sterk naar rechts en dat rijdt niet prettig. Dus worden de fusees opnieuw vervangen en rijdt de Land Rover daarna weer zoals wij gewend waren.

- Proef kamperen, Daddy’s Day 2012

Op vaderdag wordt er door de LRCH in De Lutte en omgeving een puzzeltocht georganiseerd. In het verleden hebben wij in deze omgeving gekampeerd, de omgeving is erg mooi. Wij rijden al op zaterdag af om in De Lutte, op een Camperplek te overnachten. Hier gaan wij voor het eerst proberen of de aanpassingen aan de auto bevallen en slapen dan in de daktent.
Op de heenreis begint de versnellingsbak een geluid te produceren dat er niet hoort. Is dit een nieuw probleem?
Het kamperen is een hele belevenis en het koken een ergernis. Al ons kookgerei zit opgeborgen in een aluminium kist. Het zoeken naar het kleine lepeltje of de lucifers leiden er toe dat de halve kist leeg moet voor het gevonden is. Dit kan voor één overnachting, maar niet voor de geplande Marokko reis. Het slapen gaat prima, alhoewel het even wennen is.
Na een prachtige rit op zondag vertrekken wij weer naar huis. Onderweg geeft zelfs Marianne aan dat de auto zoveel lawaai maakt. Dus dat wordt een afspraak bij de garage.
Wij besluiten de hoofdversnellingsbak te vervangen voor een gereviseerde, omdat wij niet het risico willen lopen dat wij tijdens onze reis met panne komen te staan.

- Verdere aanpassingen kampeerinrichting

Ondertussen wordt er een nieuw plan gemaakt om een kastje te bouwen, in plaats van de aluminium kist, waar alle kookspullen in kunnen. Wanneer de mogelijkheden duidelijk zijn is er ook nog plaats voor een waterreservoir en een elektrisch bediende kraan. Het kastje, dat uit drie gedeelten bestaat, wordt door mij gebouwd. Het linker gedeelte bevat wat planken om borden, pannen en dergelijke op te bergen. Het midden gedeelte krijgt drie laatjes om kleine spullen als bestek en bekers op te bergen. Het rechter gedeelte wordt gevuld met een 14 liter jerrycan voor water met hierboven nog ruimte voor een lade. Een caravan waterpomp wordt op het 12V systeem van de auto aangesloten en er wordt een caravankraan op het bovenblad gemonteerd. Het klinkt imposant, maar het kastje meet slechts 77x55x40 cm (bxhxd) en alle keuken spulletjes passen er in en zijn goed geordend.

- Opnieuw proef kamperen

Na alle wijzigingen gaan wij opnieuw proberen of alles naar wens is. Een zandladder heb ik enigszins aangepast, zodat hij ook als tafel aan de zijkant van de auto gemonteerd kan worden. Een deel van de zitting van de bank, die achter in de laadbak gemaakt is, kan worden gebruikt als kleine tafel. Een tarp wordt gebruikt als luifel. Zo gaan wij naar een recreatielocatie langs de Lek om dat alles uit te proberen. Koffiezetten en eten koken gaan nu perfect. Dus de kampeeruitrusting is klaar voor de reis. Omdat wij hier niet mogen overnachten zoeken wij een ander plekje om onze nacht illegaal door te brengen. Langs een onverhard pad parkeer ik de Land Rover op een dam naar een boerenland. Er staan geen koeien op het land en er is beschutting door bomen en struiken. Ondanks dat wij denken een rustige plek gevonden te hebben worden wij regelmatig wakker door voorbij rijdende auto's. Dus niet zo rustig geslapen als verwacht. De volgende keer toch maar weer op een camping of camperplek overnachten.

- Nieuwe planning vakantie

Alle aanpassingen die er tot nu toe zijn gedaan bevallen en wij gaan bij onze werkgevers een verzoek voor verlof aanvragen. Het wordt de periode van half september tot half oktober 2013. Ondertussen heb ik zoveel gelezen over Marokko dat een plan begint te komen hoe de route zal zijn en waar wij kunnen kamperen op een camping. Het afstruinen van internet levert vele campings op en ook een bestand dat op de GPS kan worden gebruikt met zeer veel locaties van campings en camperovernachtingsplaatsen. In combinatie met beschikbare kampeermogelijkheden op campings wordt de route realistischer gepland. De dagetappes van de ene naar de andere lokatie variëren van 250 tot 300 km. Deze etappes nemen dan ongeveer 6 tot 8 reisuren in beslag, een goed gevulde dag op allerlei soorten wegen, behalve autosnelwegen.

- Vaccinaties.

Wij horen min of meer bij toeval dat er voor Marokko vaccinaties zijn. Deze vaccinaties zijn niet verplicht, maar worden wel sterk aangeraden. Het gaat om Hepatitis A en DTP (difterie, tetanus en polio). Zes weken voor vertrek hebben wij een afspraak bij de GGD in Tiel. Na het invullen van een lijst, met onder andere medicijngebruik worden wij door de arts ontvangen en krijgen wij uitleg over de vaccins. Voor Marianne zijn er geen beperkingen, maar voor mij wel. Omdat ik bloedverdunners gebruik mag er niet in de spieren gespoten worden, want dat geeft kans op blessures. Na overleg met een andere arts kan het vaccin DTP wel onder de huid worden gegeven, maar de Hepatitis A kan niet onderhuids worden geïnjecteerd. Als alternatief is er een vaccin dat vier tot zes weken bescherming geeft en alle antistoffen bevat. Dit kan kort voor vertrek worden gegeven. Het volledige vaccin voor Hepatitis A geeft een jaar bescherming en wanneer deze binnen een jaar wordt herhaald geeft het bescherming voor 25 jaar.

- Aanpassingen aan de auto gaan door en de voorbereidingen voor vertrek zijn in volle gang

Tot de datum van vertrek aanbreekt worden er nog steeds nieuwe ideeën en plannen uitgewerkt. Ik maak nog een houtkacheltje van een oude gasfles. Er wordt een kist op het roof rack gemonteerd, er komen nieuwe wielen onder de Land Rover. Via Marktplaats vind ik een set wielen met aluminium velgen en TOYO mud-banden. Deze banden rijden in tegenstelling tot veel mud-banden bijzonder goed op asfalt en maken nauwelijks meer lawaai dan de oude all-terrain banden die tot nu toe onder de auto zaten. De all-terrain banden zijn echter een jaar of 12 oud, nog lang niet versleten, maar door de ouderdom zouden zij mogelijk door warmte op lang gereden stukken tot een klapband kunnen leiden. Tevens zijn de nieuwe mud-banden voorzien van 10 ply wangen. Door deze stevige wangen zullen zij sterker zijn tegen zijwaartse obstakels, zoals stenen, en zullen minder snel lek rijden. Als reservewielen nemen wij twee wielen mee met all-terrain banden.
Marianne is ondertussen al een poos bezig om zich te oriënteren op een voorraadje voedsel dat wij mee willen nemen, omdat niet helemaal bekend is of wij dagelijks inkopen kunnen doen, is dit naar onze mening noodzakelijk. Ook voor de heen- en terugreis zullen er wat maaltijden meegenomen worden die snel en eenvoudig klaargemaakt kunnen worden.
Voor onze kleding hebben wij drie kunststof kisten. Deze kisten krijgen een plaats op de plek van de achterbank. Kort voor vertrek wordt de achterbank gedemonteerd en een houten frame zorgt ervoor dat de kisten niet kunnen verschuiven. Voor de veiligheid worden ze tijdens het rijden nog eens vast gesjord met een oude binnenband van een fiets (wij houden van recyclen).
De kledingkeus is gericht op warm zomerweer, bij voorkeur sneldrogend. Marianne kiest ook kleding die bij de cultuur van het land past. Daarnaast zullen wij ook rekening houden met de terugreis die half oktober plaats vindt. Het kan dan al erg koud zijn in Frankrijk/België. Daarom gaat er voor ieder een dikke trui mee.
Daarnaast gaat er ook gereedschap mee en een reserve lucht- en brandstoffilter. Een verzameling boutjes en moertjes, elektradraad, schakelaartje, reserve lampjes en zekeringen. Er gaat ook een compressor/bandenpomp mee. In de woestijn is het beter om op zachtere banden te rijden voor meer grip op de ondergrond. Afgelaten banden dienen ook weer eens opgepompt te worden.
Onze koeling bestaat uit een koelbox die zowel op 12V van de auto werkt als op 230V van het lichtnet. Mogelijk dat deze koelbox onvoldoende koelcapaciteit heeft op erg warme dagen, maar het zij zo (wij zullen er geen vers vlees in bewaren). Een compressor koelbox zou beter zijn.
In de achterbak wordt nog 12V LED-verlichting aangesloten. De ladder voor de daktent gemonteerd. Extra voorziening voor 15 liter water en 20 liter diesel vinden een plekje. De gasfles en kooktoestel worden zo gemonteerd dat zij vast gezet kunnen worden voor onderweg, maar ook buiten de auto gebruikt kunnen worden.

- Navigatie

Op onze Garmin Nüvi GPS wordt een kaart, een deel van Marokko, geladen. Hiervoor heb ik kaartdelen van Openstreetmaps gedownload. In eerste instantie om ons te kunnen oriënteren in combinatie met de kaart. Maar zoals later blijkt kunnen wij op deze kaarten ook navigeren en staan de kleinste routes er op. Daarnaast is er een database waarbij je eenvoudig naar tankstations, banken, zelfs supermarkten in de grote steden, e.d. kunt navigeren.

- De laatste dingen

Er gaat een laptop, GSM en E-book reader mee. Minder dan een week voor vertrek besluit ik nog een action camera van ION te kopen. Hiermee kunnen wij onderweg delen van onze route en avonturen filmen.

- Vertrek

In de laatste week voor vertrek is de Land Rover steeds gevulder geraakt. We kunnen alles een goede plaats geven en er zal niets los door de auto zweven. De kledingkisten gaan kort voor vertrek op hun plaats, twee kampeerstoelen erboven op, alles goed vast gezet.
Op de dag van vertrek ga ik eerst naar de GGD om het vaccin voor de Hepatitis A te halen en ga daarna nog naar mijn werk. Om 15:00 uur zijn wij weer thuis en worden de laatste spulletjes ingepakt.
Om 17:00 uur is het zover en vertrekken wij richting het Zuiden. Onze eerste stop zal langs de snelweg voorbij Parijs zijn.

U kunt ons bereiken via:

E-mail: info@discover4x4.nl.

Telefoon: 0345-753 326.